DOCENT MUZIEK PRIMAIR ONDERWIJS
Op achtjarige leeftijd werd ik – nadat mijn oudste broer mij was voorgegaan – lid van het Harmonie Orkest in Brunssum. Mijn voorliefde lag bij de dwarsfluit. Ik vond het een mooi instrument om te zien: prachtig glimmend met een heleboel klepjes. Daarnaast vond en vind ik dat de dwarsfluit een prachtige klank heeft. Ik heb zelf nog dwarsfluitles gehad bij de SMK.
Naast het spelen in de harmonie werd ik op de middelbare school lid van het schoolorkest en koos ik muziek als eindexamenvak.
Tijdens het afstuderen aan de Pabo koos ik ook hier weer voor een muzikaal project.
Ik ging aan de slag als groepsleerkracht in het basisonderwijs, maar werd op school ook vaak gevraagd om als vakleerkracht muziek te werken. Ik ben daarna de opleiding vakspecialist Muziek gaan volgen. Tijdens deze opleiding heb ik gitaar leren spelen. Inmiddels had onze dochter saxofoonles bij de SMK en zodoende kwam ik weer in contact met de muziekschool. Toen ik hoorde dat er gezocht werd naar docenten die workshops wilden geven tijdens de naschoolse opvang heb ik me daarvoor aangemeld. Ik vond het geven van deze workshops ontzettend leuk. Ik was daarom ook heel blij toen ik mee mocht gaan werken aan het project Meer Harmonie in de Samenleving.
Ik geef nu één dag in de week muziekles aan groepen uit de onderbouw. Daarnaast werk ik nog twee dagen in de week als ‘gewone’ juf in het basisonderwijs.
Tijdens de muzieklessen vind ik het belangrijk dat de kinderen zich veilig genoeg voelen om hun muzikaliteit tot expressie te laten komen. Kinderen kunnen hierin verschillen en daarom probeer ik gevarieerde werkvormen en gevarieerde muziekstijlen aan te bieden. Ik geniet nog elke week van de vindingrijkheid van de kinderen. Mijn rol bestaat daarom niet alleen uit aanbieden, maar vooral ook goed kijken en luisteren wat er ter plekke ontstaat en dat verder te ontwikkelen.