DOCENT SAXOFOON | DOCENT MUZIEK PRIMAIR ONDERWIJS
Na een aantal jaren blokfluitles op de basisschool, begon ik op mijn bijna 15e met saxofoonles bij Kreato. In korte tijd behaalde ik mijn A- t/m D-diploma en nam ik succesvol deel aan solistenconcoursen. In de tussentijd begon ik ook met pianolessen. Uiteindelijk ging ik saxofoon studeren aan het conservatorium van Maastricht bij Norbert Nozy en begon ik al snel met het geven van saxofoonlessen. Dit deed ik eerst privé en middels vervangingen, later bij muziekschool Kinrooi en Kreato. Vanaf 2012 werk ik als zzp’er en vanaf schooljaar 2023 bij SMK. Inmiddels geef ik al 30 jaar met veel plezier saxofoonles op alle niveaus, in alle stijlen, op alle saxen en aan alle leeftijden.
Bij SMK ga ik ook werken als Docent Muziek. In 2011 heb ik hiervoor de opleiding afgerond aan Fontys Fine and Performing Arts in Tilburg. Ik heb ervaring in het basisonderwijs en middelbaar onderwijs, waar ik ook CKV heb gegeven en blazersklassen heb verzorgd. Bovendien heb ik ook nog 2 jaar Pabo gestudeerd. De ervaringen en stages komen mij goed van pas.
De hafa-wereld is de plek waar ik mij muzikaal het meeste thuis voel. Ik ben gestart bij Fanfare St. Joseph in Pey en hier speel ik nog regelmatig mee op baritonsax. Vroeger heb ik jaren in het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest gespeeld. Later ging ik professioneel in de harmonie- en fanfareorkesten spelen bij concerten en concoursen, ook als solist. Ik heb bovendien veel gewerkt met jeugdensembles en saxofoonensembles. Alle saxen zijn mooi, maar zelf speel ik het liefste tenorsax en baritonsax. Ik houd van de diepe en warme klank.
In mijn saxofoonlessen probeer ik altijd muzikaal het beste uit iedere leerling te halen in een relaxte en positieve sfeer. Gezelligheid en plezier staan voorop, maar ook kwaliteit van spelen. Ik houd rekening met de wensen van de leerling. Een goede wisselwerking tussen docent en leerling vind ik belangrijk. Geen één leerling is hetzelfde en goed les geven is maatwerk. Als de leerling enthousiast is met sprankelende oogjes, dan ben ik blij!
Ook als Docent Muziek probeer ik op allerlei manieren om de leerlingen enthousiast te maken voor muziek. Ik wil graag dat zoveel mogelijk leerlingen een instrument gaan spelen, dus ik probeer dit ook te promoten in de lessen aan de scholen. Vaart en variatie vind ik belangrijk in de les. De kinderen moeten geboeid blijven. Ik probeer ze vooral te activeren. Daarnaast ben ik zelf geboeid door de Kodaly-methode en probeer ik dit ook terug te laten komen in de lessen.